Pressemeddelelse: Tusindvis af kvindebiografier tilføjes på lex.dk

Onsdag den 26. oktober blev Dansk Kvindebiografisk Leksikon lanceret som det 13. værk på lex.dk. Leksikonet beriger og supplerer lex.dk med biografier om flere end 1900 af Danmarkshistoriens betydningsfulde kvinder.

Inge Lehmann, Nina Bang, Marie Hammer, Lulu Ziegler, Kamma Rahbek, Johanne Luise Heiberg og Agnes Henningsen er alle at finde i værket – sammen med andre kunstnere, direktører, opfindere, forskere og genier. Nu kan man læse mere om dem alle på lex.dk. Kvinder, der ændrede Danmarkshistorien og satte sig spor i verden. I dag tilføjes det Kvindebiografiske Leksikon som det 13. værk på lex.dk. I alt 1.922 biografier om Danmarks mest betydningsfulde og berømte kvinder fra middelalderen til i dag vil brugerne nu kunne finde dér, hvor man normalt søger sin information. Dansk Kvindebiografisk Leksikon udkom i 2000-2001 og har i en årrække haft et digitalt liv hos KVINFO. Nu får opslagsværket et nyt hjem på lex.dk.

”Der er med god grund stor interesse for de “glemte kvinder” i de her år. Kvinder fylder rystende lidt i dansk biografisk stof, og for lex.dk er det vigtigt, at vi bidrager til at sikre et mere repræsentativt udvalg,” siger redaktionschef Erik Henz Kjeldsen og fortsætter: “Historien er fuld af inspirerende, kloge og stærke
kvinder, der har ændret verden med deres ideer, forskning og overbevisninger og banet vejen for os andre. Kun alt for sjældent er de repræsenteret i opslagsværker. For lex.dk er det en stor glæde at kunne stille Dansk Kvindebiografisk Leksikon til rådighed for vores brugere”.

Lex.dk er et frit tilgængeligt opslagsværk på dansk, for alle og uden reklamer. Sitet bruges af flere og flere og har i dag mere end 1,4 mio. brugere om måneden. Også KVINFO er glade for, at Dansk Kvindebiografisk Leksikon i fremtiden er at finde på lex.dk.

”Vi er glade for, at det store arbejde med at gøre alle disse kvinder synlige bliver ført videre af lex.dk. Vi lancerede den digitale udgave af leksikonet for over 15 år siden. Dengang var det stadig overraskende for mange, at kvinder ‘manglede’ i historien. Nu er der stor efterspørgsel efter en mere kønsbalanceret historieskrivning,” siger Henriette Laursen, direktør for KVINFO. “Næsten 2.000 biografier er nu fremtidssikret i lex.dk’s nye database, og på den måde bliver denne del af vores fælles historie bevaret og forhåbentlig brugt af rigtig mange mennesker,” siger hun.

“Det er næppe nogen overraskende pointe, at kvinder er underrepræsenterede i historieskrivningen. Kvinder er blevet undervurderet og glemt, alene fordi de var kvinder,” siger Henriette Laursen, direktør for KVINFO, og fortsætter: ”Nu kan man læse om en stor del af dem i Danmarks nationalleksikon, lex.dk. Det glæder mig, at vi fremtidssikrer værket, og frem for alt glæder det mig, at vi dermed sikrer, at kvindernes historie bliver bevaret og synliggjort, så den også vil være tilgængelig for eftertiden. Det er virkelig glædeligt, at værket bliver taget frem i lyset.”

Find Dansk Kvindebiografisk Leksikon på kvindebiografiskleksikon.lex.dk.

Redaktions- og udviklingschef Erik Henz Kjeldsen, lex.dk. Mobil: 5129 6549.
Direktør Henriette Laursen, KVINFO. Mobil: 5076 3382.

Fakta om lex.dk
Lex.dk er organiseret som en forening, stiftet af Danske Universiteter, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Gyldendal og G.E.C. Gads Fond. Baseret på Den Store Danske Encyklopædi, Trap Danmark og 11 andre opslagsværker gør lex.dk det lettere at finde en vej til viden, der ikke er fake, men fakta. Pålidelig, aktuel og tilgængelig, skrevet af danske fagfolk og forskere, samlet og søgbart på én adresse, lex.dk. Driften af lex.dk finansieres af en bevilling på Finansloven og særbevillinger fra Augustinus Fonden og Louis-Hansen Fonden.