Alle skal vide, at de kan slå op

9. oktober 2024

Den 14. oktober lancerer Lex en landsdækkende kampagne, hvor vi opfordrer borgerne til at slå op – med fake news, med misinformation, med deres tvivl og usikkerhed. Kampagnen vil kunne ses på TV2, YouTube og Meta.

Misinformation er en kæmpe trussel mod demokratiet. Skal man tro World Economic Forum, er misinformation og desinformation den største globale trussel overhovedet. Med næsten en kvart million artikler og mere end 3,5 mio. sidevisninger per måned er Lex Danmarks største site for forskningsformidling. Sitet sikrer, at vi alle har et trygt sted på nettet, hvor vi ved, at man kan stole på det, man læser, og hvor man kan se, hvem afsenderen er.

Lex er et fælles projekt, finansieret af os alle sammen, og derfor skal langt de fleste gerne vide, at Lex findes, og at man her har en mulighed for at finde troværdig viden på dansk.

For at sikre dette søsætter Lex en stor kendskabsindsats, som lanceres den 14. oktober. I den forbindelse tager lex.dk navneforandring til Lex – Danmarks Nationalleksikon og får ny visuel identitet.
Kampagnen er finansieret af en bevilling fra Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond. Begge fonde har spillet en central rolle i etableringen af Lex, og vi er dybt taknemmelige for, at fondene også bidrager til at sikre, at langt flere i Danmark får kendskab til, at der findes et moderne onlineleksikon, som tilhører os alle.

Kampagnen er udarbejdet af et af Danmarks førende kommunikationsbureauer &Co. Under sloganet “Slå op med….” og med afmeldingen “Jo mere vi slår op, jo mere finder vi sammen” vil danskere i alle aldre møde annoncer for Lex på tv og en lang række andre platforme.

Hvis du har lyst til at se nogle af kampagneelementerne, er du velkommen til at kigge med.