Pressemeddelelse: Lex fravælger techgiganter som annonceplatform

12. januar 2025

Hvor Lex tidligere har brugt 75% af markedsføringsmidlerne på Facebook, Instagram og YouTube, så vil institutionen i deres store, flerårige kendskabskampagne udelukkende annoncere på uafhængige danske medier. Det fortæller Lex i en helsides annonce, som er indrykket i langt de fleste danske dagblade, søndag og mandag. 

I annoncen peger Lex på, at det på den ene side er ni ud af ti i Danmark, som er på sociale medier, men at samtidig er næsten to ud af tre bekymrede for, at sociale medier og algoritmer giver dem et skævt billede af aktuelle begivenheder i Danmark og udlandet. 

“Platforme som Google og Meta mangler fortsat at tage ansvar for, at vi som befolkning sikres fri adgang til troværdig viden,” siger Ole Kaag Mølgaard, sekretariatschef hos Lex, og fortsætter: ”Deres bidrag til at sikre en tillidsfuld samfundsdebat er i vores øjne utilstrækkeligt og bidrager i værste fald til udbredelsen af fake news. Derfor vil vi tilvælge uafhængige publicistiske medier som annonceplatform for vores kommende kampagne.” 

I annoncen skriver Lex videre, at “Misinformation fører til forvirring og frygt. For hvordan træffer vi gode beslutninger uden viden, vi kan stole på? Og hvordan opretholder vi tilliden til hinanden? Når vi mister sandheden af syne, mister vi sammenhængskraften – og i sidste ende kan det underminere demokratiet. Men det ser ikke ud til, at det bekymrer techgiganterne.” 

“Vores formål er at sikre, at borgerne har adgang til troværdig viden og dermed at understøtte oplysning og demokrati. Publicistiske medier spiller en afgørende rolle i at sikre gennemsigtighed og adgang til viden – det er værdier, vi sætter højt hos Lex. Derfor har vi valgt at prioritere medier, der fremmer åben og demokratisk samtale, byggende på troværdig viden,” siger Ole Mølgaard. 

Annoncen tager udgangspunkt i Mark Zuckerbergs beslutning om at afskaffe faktatjekkere på Facebook og Instagram i USA, en beslutning, der for os som samfund – som der står i annoncen “med al tydelighed viser, hvor vigtigt det er at værne om fakta og kvalitetssikret viden.” 

”Vi mener, det er vigtigt at tage ansvar som annoncør. Når vi placerer vores annoncer i publicistiske medier, er det en investering i demokratiet og et oplyst samfund. Selvom vi i nogle tilfælde stadig er nødt til at være til stede på techplatforme for at nå alle i Danmark, vil vi løbende arbejde for at minimere denne afhængighed,” udtaler Ole Kaag Mølgaard, sekretariatschef. 

Indsatsen for øget kendskab til Lex er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Augustinus Fonden. 

Yderligere information: 

Ole Kaag Mølgaard: 29463919 og okm@lex.dk