Fake News Lab

Fake News Lab giver lærere, elever og alle andre mulighed for at forstå mekanismerne bag mis- og desinformation. Her kan du finde omfattende øvelsesmateriale i digital dannelse. Siden retter sig først og fremmest til lærere, undervisere og formidlere, der underviser elever og studerende i alderen 13-18 år.

AI og algoritmer

  • AI & hallucinationer – om misinformation, validitet og reliabilitet

    Denne øvelse handler om misinformation fra generativ AI og hvordan man kritisk kan vurdere dens troværdighed.

    AI hallucinationer - en dreng og en fugl.
  • AI & klima

    Denne øvelse handler om AI’s klimaaftryk og de etiske spørgsmål om energiforbrug, vandforbrug og regulering.

    Regnskov.
  • AI og billedgenerering

    Denne øvelse handler om billedmanipulation med AI og de risici, det skaber for misinformation og politisk påvirkning.

    Hånd der holder en smartphone.
  • AI-bias og den skjulte ulighed

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan AI kan skabe bias og fastholde ulighed gennem data og algoritmer.

    Smartphone og laptop
  • Algoritmer – hjælp eller tyveri?

    Denne øvelse undersøger, hvordan algoritmer påvirker elevers valg og nyhedsfeeds.

    Trafiklys og -skilte.
  • Algoritmer – hvordan de påvirker vores liv på nettet

    Denne øvelsespakke introducerer eleverne til algoritmernes rolle i hverdagen – fra personlige data til digital magt – og lægger op til kritisk refleksion over teknologi og demokrati.

    En tændt mobiltelefon i et par hænder.
  • Chatbots & samtaler – relationer i det senmoderne samfund

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan chatbots bruges som samtalepartnere, og hvad det betyder for relationer i det senmoderne samfund.

    Menneske og chatbot.
  • Få kontrol over dine data

    Denne øvelse giver konkrete greb til at styre delte data: Gennemgå indstillinger, begræns spor, og diskutér konsekvenser for privatliv og demokrati.

    Foto: Andrea Piacquadio fra Pexels
  • Hvem er jeg ifølge algoritmerne?

    I denne øvelse kortlægger I “dig ifølge algoritmen” og drøfter, hvordan målretning former identitet, præferencer og bias.

    Screenshot af en computerskærm med kode.
  • Realisme og europæisk digital selvstændighed

    De fleste digitale tjenester, vi bruger i hverdagen, er ejet af amerikanske virksomheder: Google, Facebook, Instagram, Messenger og Microsofts produkter. Danskerne har i høj grad taget disse løsninger til sig, men under Donald Trumps præsidentskab er forholdet mellem EU og USA mere spændt. Det har øget ønsket i Europa om at udvikle egne digitale alternativer…

    EU-flaget.

Demokrati og medier

  • Demokrati

    Denne øvelsespakke handler om, hvordan filterbobler, sandhed og medievaner påvirker demokratiet og den fælles virkelighed.

    En flok mennesker med hænderne løftet i vejret.
  • Demokrati og din mediehverdag. Om filterbobler

    Denne øvelse undersøger, hvordan sociale medier skaber filterbobler og inviterer til refleksion over fordele, ulemper og muligheder for at udvide sin mediehorisont.

    Mobiltelefon med et blåt skærmbillede.
  • Hvem styrer det digitale landskab? Om USA’s digitale magt og Europas afhængighed

    I denne øvelse skal I diskutere USA’s digitale dominans og Europas afhængighed af amerikanske tech-giganter.

    President Donald Trump in a press conference with departing DOGE adviser Elon Musk, May 30, 2025.
  • Hvilke oplysninger får du adgang til via medierne? Om dit eget medieforbrug

    Denne øvelse sammenligner medieforbrug på tværs af generationer og lægger op til refleksion over, hvordan informationsstrømme påvirker virkelighedsopfattelsen.

    En laptop med en åben facebook-side og en tændt mobiltelefon.
  • Hvordan kan du påvirke tonen på nettet? Om samtalekultur og demokrati i en digital offentlighed

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan samtalekulturen online påvirker demokratiet og borgernes deltagelse.

  • Hvornår vil du sige fra? Om den demokratiske medborger og civilcourage på nettet

    Denne øvelse handler om digitalt medborgerskab og modet til at stå op mod uretfærdighed på nettet.

  • Medielandskabet og demokratiet. Om filterbobler

    Denne øvelse undersøger, hvordan filterbobler påvirker demokratiet og fordrer en debat om fælles virkelighed og politisk deltagelse.

    En person står og læser en papiravis.

Kildekritik og troværdig information

  • Den, der taler sandt, er fri. Om sandhedsbegrebet

    Denne øvelse undersøger sandhedsbegrebet og lader eleverne reflektere over, hvordan forskellige forståelser af sandhed påvirker vores fælles virkelighed.

    Pinnochio med lang næse.
  • Det tror jeg ikke på! – kildekritik i samfundsfag

    Denne øvelse arbejder med begreberne afsender, intention og troværdighed i kildekritik.

  • Hvem påvirker dig – og hvorfor? Om influencere og symbolsk kapital

    Denne øvelse handler om Bourdieus begreb symbolsk kapital og hvorfor nogle opfattes som mere troværdige end andre.

    Screenshot af BBC News.
  • Hvem sagde det? – Kildekritik og pålidelig information i en digital tid

    Denne øvelse handler om at undersøge afsender, formål og troværdighed i en digital tid.

  • Hvor vigtig er sandheden? Om vores fælles virkelighed

    Denne øvelse undersøger, hvordan myter og “sandheder” opstår og lægger op til refleksion over deres betydning for vores fælles virkelighed.

    Den kinesiske mur.
  • Tænk som jeg! Om påvirkningsmetoder

    Denne øvelse handler om at identificere teknikker som gruppepres, syndebukke og følelsesappel i kommunikation.

  • Tillid til information – hvad gør en kilde troværdig?

    Denne øvelse arbejder med at identificere kriterier for, hvad der gør en kilde troværdig.

Ophavsret

  • AI og ophavsret – men hvad med ophavsretten?

    I denne øvelse skal I diskutere konflikten mellem AI-tjenester og ophavsret med fokus på de juridiske og økonomiske konsekvenser ved AI-virksomheders dataforbrug.

    Lup og computer.
  • Hvad er ophavsret?

    Denne øvelse giver en introduktion til ophavsrettens grundprincipper og viser, hvordan loven regulerer brugen af tekster, billeder og andet kreativt indhold.

    Copyright-tekst "CC by ...".
  • Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan reklamer påvirker holdninger, kønsroller og forbrug.

  • Ophavsret

    Denne øvelsespakke giver et indblik i ophavsrettens regler, unges praksis og de nye udfordringer med generativ AI.

    En tændt mobiltelefon lyser op en mørk aften.
  • Ophavsret eller ej

    Denne øvelse undersøger, hvordan unge forstår ophavsret i praksis – og opfordrer til at reflektere over egne vaner med streaming, download og deling.

  • Vinklede budskaber – politisk kommunikation, identitet og reklame

    I denne øvelsespakke skal I arbejde med at gennemskue vinklede budskaber i politik og reklamer.

Reklamer og skjulte budskaber

  • Camoufleret reklame

    Denne øvelse handler om at reflektere over, hvordan skjult reklame udnytter sociale normer og symbolsk magt til at påvirke unge forbrugere.

    Stormagasinet Macy's i New York, USA.
  • Målrettede budskaber og social differentiering

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan data og algoritmer bruges til at målrette budskaber, reklamer og priser.

    Privacy.
  • Reklame eller redaktionelt budskab?

    I denne øvelse undersøger I, hvordan reklame kan camoufleres som journalistik eller information.

    Blade og magasiner på en væg.
  • Reklamer for lov og retfærdighed

    Denne øvelse handler om at skabe et reklamebudskab, der både er kreativt og overholder reglerne i markedsføringsloven

    En træhammer/domstolshammer.
  • Skift perspektiv – fra reklame til journalistik

    Denne øvelse handler om at træne kritisk sans ved at omskrive skjulte reklamer til journalistiske formater med fokus på troværdighed.

    Tegnede mock-ups af forskellige skærme.
  • Skjult reklame

    Denne øvelsespakke handler om at opdage skjult reklame, forstå hvordan symbolsk magt bruges i budskaber og stille spørgsmål til afsender, hensigt og gennemsigtighed.

    Reklamer på højhuse i New York.

Relationer i online fællesskaber

  • At turde der, men ikke her! Om tonen på nettet

    I denne øvelse skal I undersøge, hvorfor tonen ofte er hårdere online end i virkeligheden.

  • Har du brug for at vide, hvem jeg er? Om anonymitet

    Denne øvelse handler om anonymitetens fordele og ulemper i forhold til åbenhed, ansvar og retfærdighed.

  • Hvad er i orden? Om online krænkelser

    Denne øvelse handler om mobning på nettet og de sociale mekanismer bag likes, kommentarer og tavshed.

  • Jeg kan se dig – jeg kan ikke se dig! Om kommunikation, polarisering og digital adfærd

    Denne øvelse handler om, hvordan online kommunikation kan føre til polarisering, misforståelser og konflikter.

  • Vores relationer – Digital adfærd, normer og fællesskab

    I denne øvelsespakke skal I undersøge, hvordan sociale medier former relationer, normer og ansvar i digitale fællesskaber.

Sociale medier og online adfærd

  • At synes eller ikke synes godt om? Om normer og afvigelse på sociale medier

    I denne øvelse skal I undersøge de sociale normer bag likes på sociale medier – og hvad der sker, når man bryder dem.

    Computertastatur med social media-logoer på tasterne.
  • Influencers og anerkendelse

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan influencerkulturen påvirker unges selvværd og opfattelse af anerkendelse.

    Influencere der promoverer smykker.
  • Krænkelser på nettet – formelle og uformelle normer i det digitale rum

    Denne øvelse handler om, hvordan unge oplever grænser online, og hvem der definerer, hvad der er acceptabelt.

  • Skyd dig selv! – Normer og tertiær socialisering på nettet

    Denne øvelse sætter fokus på, hvorfor vi reagerer anderledes på hadefulde kommentarer online end i virkeligheden.

Danmarks Biblioteksforening.