Fake News Lab
Fake News Lab giver lærere, elever og alle andre mulighed for at forstå mekanismerne bag mis- og desinformation. Her kan du finde omfattende øvelsesmateriale i digital dannelse. Siden retter sig først og fremmest til lærere, undervisere og formidlere, der underviser elever og studerende i alderen 13-18 år.
AI og algoritmer
-
AI & hallucinationer – om misinformation, validitet og reliabilitet
Denne øvelse handler om misinformation fra generativ AI og hvordan man kritisk kan vurdere dens troværdighed.

-
AI & klima
Denne øvelse handler om AI’s klimaaftryk og de etiske spørgsmål om energiforbrug, vandforbrug og regulering.

-
Realisme og europæisk digital selvstændighed
De fleste digitale tjenester, vi bruger i hverdagen, er ejet af amerikanske virksomheder: Google, Facebook, Instagram, Messenger og Microsofts produkter. Danskerne har i høj grad taget disse løsninger til sig, men under Donald Trumps præsidentskab er forholdet mellem EU og USA mere spændt. Det har øget ønsket i Europa om at udvikle egne digitale alternativer…

Demokrati og medier
-
Hvem styrer det digitale landskab? Om USA’s digitale magt og Europas afhængighed
I denne øvelse skal I diskutere USA’s digitale dominans og Europas afhængighed af amerikanske tech-giganter.

-
Hvilke oplysninger får du adgang til via medierne? Om dit eget medieforbrug
Denne øvelse sammenligner medieforbrug på tværs af generationer og lægger op til refleksion over, hvordan informationsstrømme påvirker virkelighedsopfattelsen.

-
Hvordan kan du påvirke tonen på nettet? Om samtalekultur og demokrati i en digital offentlighed
I denne øvelse skal I undersøge, hvordan samtalekulturen online påvirker demokratiet og borgernes deltagelse.

-
Medielandskabet og demokratiet. Om filterbobler
Denne øvelse undersøger, hvordan filterbobler påvirker demokratiet og fordrer en debat om fælles virkelighed og politisk deltagelse.

Kildekritik og troværdig information
-
Den, der taler sandt, er fri. Om sandhedsbegrebet
Denne øvelse undersøger sandhedsbegrebet og lader eleverne reflektere over, hvordan forskellige forståelser af sandhed påvirker vores fælles virkelighed.

-
Det tror jeg ikke på! – kildekritik i samfundsfag
Denne øvelse arbejder med begreberne afsender, intention og troværdighed i kildekritik.

-
Hvem sagde det? – Kildekritik og pålidelig information i en digital tid
Denne øvelse handler om at undersøge afsender, formål og troværdighed i en digital tid.

-
Hvor vigtig er sandheden? Om vores fælles virkelighed
Denne øvelse undersøger, hvordan myter og “sandheder” opstår og lægger op til refleksion over deres betydning for vores fælles virkelighed.

-
Tænk som jeg! Om påvirkningsmetoder
Denne øvelse handler om at identificere teknikker som gruppepres, syndebukke og følelsesappel i kommunikation.

-
Tillid til information – hvad gør en kilde troværdig?
Denne øvelse arbejder med at identificere kriterier for, hvad der gør en kilde troværdig.

Ophavsret
-
Hvad er ophavsret?
Denne øvelse giver en introduktion til ophavsrettens grundprincipper og viser, hvordan loven regulerer brugen af tekster, billeder og andet kreativt indhold.

-
Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning
I denne øvelse skal I undersøge, hvordan reklamer påvirker holdninger, kønsroller og forbrug.

-
Ophavsret
Denne øvelsespakke giver et indblik i ophavsrettens regler, unges praksis og de nye udfordringer med generativ AI.

-
Ophavsret eller ej
Denne øvelse undersøger, hvordan unge forstår ophavsret i praksis – og opfordrer til at reflektere over egne vaner med streaming, download og deling.

-
Vinklede budskaber – politisk kommunikation, identitet og reklame
I denne øvelsespakke skal I arbejde med at gennemskue vinklede budskaber i politik og reklamer.

Reklamer og skjulte budskaber
-
Camoufleret reklame
Denne øvelse handler om at reflektere over, hvordan skjult reklame udnytter sociale normer og symbolsk magt til at påvirke unge forbrugere.

-
Reklame eller redaktionelt budskab?
I denne øvelse undersøger I, hvordan reklame kan camoufleres som journalistik eller information.

-
Reklamer for lov og retfærdighed
Denne øvelse handler om at skabe et reklamebudskab, der både er kreativt og overholder reglerne i markedsføringsloven

-
Skift perspektiv – fra reklame til journalistik
Denne øvelse handler om at træne kritisk sans ved at omskrive skjulte reklamer til journalistiske formater med fokus på troværdighed.

-
Skjult reklame
Denne øvelsespakke handler om at opdage skjult reklame, forstå hvordan symbolsk magt bruges i budskaber og stille spørgsmål til afsender, hensigt og gennemsigtighed.

Relationer i online fællesskaber
-
At turde der, men ikke her! Om tonen på nettet
I denne øvelse skal I undersøge, hvorfor tonen ofte er hårdere online end i virkeligheden.

-
Har du brug for at vide, hvem jeg er? Om anonymitet
Denne øvelse handler om anonymitetens fordele og ulemper i forhold til åbenhed, ansvar og retfærdighed.






















