Vi står midt i en informationskrise. Med kunstig intelligens spredes falsk information hurtigere
og mere overbevisende end nogensinde før. Samtidig forandrer AI den måde, vi søger viden
på: Søgemaskiner erstattes af samtalerobotter, som ofte serverer fejlagtige og kildeløse
svar, præget af udenlandsk bias og med ringe forståelse for danske forhold.
I samarbejde med Center for Humanities Computing ved Aarhus Universitet tager Lex
initiativ til at udvikle et pålideligt, dansk alternativ – en dansk chatbot. Med udgangspunkt i
indholdet i Nationalleksikonet vil chatbotten give brugerne mulighed for at gå i dialog med
Lex’ indhold. Dermed vil brugerne få adgang til kvalitetssikret viden fra danske forskere og
fagfolk, formidlet via Lex’ kvalitetssikrede artikler – og altid med tydelige kilder og mulighed
for fordybelse.
“Måden, vi søger viden på, er med kunstig intelligens under forandring, og Lex har en vigtig
opgave: at sikre, at borgere har adgang til kvalitetssikret og troværdigt indhold. Kunstig
intelligens kan være et kraftfuldt redskab til at løfte denne opgave endnu bedre,” siger Erik
Henz Kjeldsen, ansvarshavende chefredaktør for Lex – Danmarks Nationalleksikon.
I de kommercielle, udenlandske chatbots får man som bruger et AI-genereret svar på sit
spørgsmål – et svar, hvor man hverken har indsigt i, eller mulighed for at kontrollere kilder og
troværdighed.
“Lex ønsker at bruge vores stærke udgangsposition til at blive det danske alternativ hertil, og
vi er allerede langt med arbejdet. Med betydelig fondsstøtte vil Lex etablere en chatbot, der
kan tage kampen op mod de eksisterende og levere troværdig, danskbaseret viden.” siger
Erik Henz Kjeldsen.
Projektet er muliggjort med generøs støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og
Augustinus Fonden.
“Den danske chatbot vil sikre, at borgere får adgang til kvalitetssikret viden på dansk – uden
bias og uden at afgive personlige oplysninger. Den vil gøre det muligt for børn at få enkle
forklaringer på komplekse emner, for borgere at sammenstille informationer og for
undervisere at få hjælp – alt sammen med klare kilder og i et trygt miljø.” siger Erik Henz
Kjeldsen, ansvarshavende chefredaktør for Lex.
Projektet gennemføres som et anvendelsesorienteret forsknings- og udviklingsprojekt i
samarbejde med Center for Humanities Computing ved Faculty of Arts på Aarhus
Universitet. For at sikre, at den virtuelle assistent kan udvikle sig i takt med den teknologiske
udvikling og brugernes ændrede søgeadfærd, er projektet treårigt.
“Vi ser et stort behov for et dansk alternativ til de store, internationale AI-løsninger, hvor
borgernes personlige data ofte er på spil. Med dette projekt udvikler vi en løsning, der ikke
blot styrker adgangen til troværdig information, men også kan fungere som en model for
andre institutioner,” siger Kristoffer Nielbo, professor og centerleder for Center for
Humanities Computing ved Aarhus Universitet.
Lex og Aarhus Universitet ønsker at udvikle chatbotten i tæt samarbejde med befolkningen
og søger derfor danskere i alle aldre og livssituationer til at teste og forme teknologien.
Initiativet er drevet af ønsket om ansvarlig brug af AI og troen på, at Danmark bør gå foran i
udviklingen af etiske, gennemsigtige og lokalt forankrede AI-værktøjer.
Brugere, som vil være med til at fremtidssikre adgangen til troværdig viden og hjælpe med at
udvikle chatbotten, kan allerede nu tilmelde sig her.
For yderligere information, kontakt:
Erik Henz Kjeldsen, ansvarshavende chefredaktør, Lex. Mobil: 5129 6549 eller E-mail:
ehk@lex.dk