Baggrund: Den danske markedsføringslov forbyder skjult reklame målrettet børn under 18 år. Det handler om at beskytte børn mod kommerciel manipulation, som de ikke har forudsætninger for at gennemskue. Men hvordan kan man forklare dette ud fra en samfundsfaglig model?
Arbejd individuelt, parvis eller i små grupper
David Eastons model viser, hvordan samfundet og politik hænger sammen. Brug den til at tænke over, hvordan regler om skjult reklame bliver til, og hvorfor politikere vælger at lave love, der beskytter forbrugeren.
- Inputs – Hvorfor kommer der fokus på problemet?
Hvem kunne finde på at råbe op om skjult reklame til børn og unge? - Beslutning – Hvem bestemmer?
Hvem tror du har mulighed for at ændre regler eller lave nye love i Danmark? - Outputs – Hvad bliver resultatet?
Kan du nævne nogle regler eller love, som handler om reklame og børn? - Feedback – Hvad sker der bagefter?
Hvordan kunne virksomheder, medier eller borgere finde på at reagere på reglerne? - Værdier – Hvad vil man beskytte?
Hvorfor tror du, at man gerne vil beskytte børn mod reklamer?
Se mere om loven om markedsføring af unge under 18.

