Øvelser

Reklamer

  • AI og billedgenerering

    Denne øvelse handler om billedmanipulation med AI og de risici, det skaber for misinformation og politisk påvirkning.

    Hånd der holder en smartphone.
  • Camoufleret reklame

    Denne øvelse handler om at reflektere over, hvordan skjult reklame udnytter sociale normer og symbolsk magt til at påvirke unge forbrugere.

    Stormagasinet Macy's i New York, USA.
  • Influencers og anerkendelse

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan influencerkulturen påvirker unges selvværd og opfattelse af anerkendelse.

    Influencere der promoverer smykker.
  • Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan reklamer påvirker holdninger, kønsroller og forbrug.

  • Målrettede budskaber og social differentiering

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan data og algoritmer bruges til at målrette budskaber, reklamer og priser.

    Privacy.
  • Ophavsret

    Denne øvelsespakke giver et indblik i ophavsrettens regler, unges praksis og de nye udfordringer med generativ AI.

    En tændt mobiltelefon lyser op en mørk aften.
  • Ophavsret eller ej

    Denne øvelse undersøger, hvordan unge forstår ophavsret i praksis – og opfordrer til at reflektere over egne vaner med streaming, download og deling.

  • Reklame eller redaktionelt budskab?

    I denne øvelse undersøger I, hvordan reklame kan camoufleres som journalistik eller information.

    Blade og magasiner på en væg.
  • Reklamer for lov og retfærdighed

    Denne øvelse handler om at skabe et reklamebudskab, der både er kreativt og overholder reglerne i markedsføringsloven

    En træhammer/domstolshammer.
  • Skift perspektiv – fra reklame til journalistik

    Denne øvelse handler om at træne kritisk sans ved at omskrive skjulte reklamer til journalistiske formater med fokus på troværdighed.

    Tegnede mock-ups af forskellige skærme.
  • Skjult reklame

    Denne øvelsespakke handler om at opdage skjult reklame, forstå hvordan symbolsk magt bruges i budskaber og stille spørgsmål til afsender, hensigt og gennemsigtighed.

    Reklamer på højhuse i New York.
  • Vinklede budskaber – politisk kommunikation, identitet og reklame

    I denne øvelsespakke skal I arbejde med at gennemskue vinklede budskaber i politik og reklamer.