Øvelser
Skjult reklame
-
Camoufleret reklame
Denne øvelse handler om at reflektere over, hvordan skjult reklame udnytter sociale normer og symbolsk magt til at påvirke unge forbrugere.

-
Hvorfor beskytter staten børn mod skjult reklame?
Baggrund: Den danske markedsføringslov forbyder skjult reklame målrettet børn under 18 år. Det handler om at beskytte børn mod kommerciel manipulation, som de ikke har forudsætninger for at gennemskue. Men hvordan kan man forklare dette ud fra en samfundsfaglig model? Arbejd individuelt, parvis eller i små grupper David Eastons model viser, hvordan samfundet og politik…
-
Reklame eller redaktionelt budskab?
I denne øvelse undersøger I, hvordan reklame kan camoufleres som journalistik eller information.

-
Skift perspektiv – fra reklame til journalistik
Denne øvelse handler om at træne kritisk sans ved at omskrive skjulte reklamer til journalistiske formater med fokus på troværdighed.
