Øvelser

Vinklede budskaber

  • Camoufleret reklame

    Denne øvelse handler om at reflektere over, hvordan skjult reklame udnytter sociale normer og symbolsk magt til at påvirke unge forbrugere.

    Stormagasinet Macy's i New York, USA.
  • Det tror jeg ikke på! – kildekritik i samfundsfag

    Denne øvelse arbejder med begreberne afsender, intention og troværdighed i kildekritik.

  • Hvem påvirker dig – og hvorfor? Om influencere og symbolsk kapital

    Denne øvelse handler om Bourdieus begreb symbolsk kapital og hvorfor nogle opfattes som mere troværdige end andre.

    Screenshot af BBC News.
  • Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning

    I denne øvelse skal I undersøge, hvordan reklamer påvirker holdninger, kønsroller og forbrug.

  • Reklame eller redaktionelt budskab?

    I denne øvelse undersøger I, hvordan reklame kan camoufleres som journalistik eller information.

    Blade og magasiner på en væg.
  • Reklamer for lov og retfærdighed

    Denne øvelse handler om at skabe et reklamebudskab, der både er kreativt og overholder reglerne i markedsføringsloven

    En træhammer/domstolshammer.
  • Skift perspektiv – fra reklame til journalistik

    Denne øvelse handler om at træne kritisk sans ved at omskrive skjulte reklamer til journalistiske formater med fokus på troværdighed.

    Tegnede mock-ups af forskellige skærme.
  • Skjult reklame

    Denne øvelsespakke handler om at opdage skjult reklame, forstå hvordan symbolsk magt bruges i budskaber og stille spørgsmål til afsender, hensigt og gennemsigtighed.

    Reklamer på højhuse i New York.
  • Tænk som jeg! Om påvirkningsmetoder

    Denne øvelse handler om at identificere teknikker som gruppepres, syndebukke og følelsesappel i kommunikation.

  • Tillid til information – hvad gør en kilde troværdig?

    Denne øvelse arbejder med at identificere kriterier for, hvad der gør en kilde troværdig.

  • Vinklede budskaber – politisk kommunikation, identitet og reklame

    I denne øvelsespakke skal I arbejde med at gennemskue vinklede budskaber i politik og reklamer.