Øvelser
Vinklede budskaber
-
Camoufleret reklame
Denne øvelse handler om at reflektere over, hvordan skjult reklame udnytter sociale normer og symbolsk magt til at påvirke unge forbrugere.

-
Det tror jeg ikke på! – kildekritik i samfundsfag
Denne øvelse arbejder med begreberne afsender, intention og troværdighed i kildekritik.

-
Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning
I denne øvelse skal I undersøge, hvordan reklamer påvirker holdninger, kønsroller og forbrug.

-
Reklame eller redaktionelt budskab?
I denne øvelse undersøger I, hvordan reklame kan camoufleres som journalistik eller information.

-
Reklamer for lov og retfærdighed
Denne øvelse handler om at skabe et reklamebudskab, der både er kreativt og overholder reglerne i markedsføringsloven

-
Skift perspektiv – fra reklame til journalistik
Denne øvelse handler om at træne kritisk sans ved at omskrive skjulte reklamer til journalistiske formater med fokus på troværdighed.

-
Skjult reklame
Denne øvelsespakke handler om at opdage skjult reklame, forstå hvordan symbolsk magt bruges i budskaber og stille spørgsmål til afsender, hensigt og gennemsigtighed.

-
Tænk som jeg! Om påvirkningsmetoder
Denne øvelse handler om at identificere teknikker som gruppepres, syndebukke og følelsesappel i kommunikation.

-
Tillid til information – hvad gør en kilde troværdig?
Denne øvelse arbejder med at identificere kriterier for, hvad der gør en kilde troværdig.

-
Vinklede budskaber – politisk kommunikation, identitet og reklame
I denne øvelsespakke skal I arbejde med at gennemskue vinklede budskaber i politik og reklamer.

